Internet oplichting, een practisch voorbeeld - Deel 2!
Als iemand die veel bezig is met het creëren van bewustzijn rondom phishing en informatieveiligheid, had ik niet gedacht dat ik zelf snel in zo'n val zou trappen. Toch gebeurde het…
Een overtuigende e-mail
Het begon toen ik net een nieuwe creditcard had ontvangen. Niet lang daarna kreeg ik een e-mail waarin werd gevraagd om mijn gegevens te verifiëren. Dit leek een logische vraag aangezien ik net klant was geworden bij de creditcardmaatschappij. Eerdere berichten van hen belandden ook in mijn 'ongewenste e-mail', dus ik vond het niet heel vreemd dat deze e-mail daar ook terechtkwam. De mail zag er professioneel uit en kwam van een betrouwbaar ogend e-mailadres. Ik twijfelde even, maar klikte toch op de link en logde in op wat ik dacht de officiële website.
Zodra ik had ingelogd, had ik toch het gevoel dat het niet klopte. Ik ging toen direct naar de officiële website van de creditcardmaatschappij om de mail te controleren. Daar kwam ik er snel achter dat het om een phishingmail ging.
Ik handelde meteen: ik heb direct mijn wachtwoord gewijzigd en daarna de creditcardmaatschappij gebeld. Zij hebben mijn account gecontroleerd en gelukkig was er nog niets gebeurd. Voor de zekerheid hebben ze mijn creditcard geblokkeerd en stuurde ze een nieuwe naar me op.
Blijf alert
Achteraf realiseerde ik me nog meer hoe belangrijk het is om alert te blijven op online gevaren. Omdat de timing zo ongelukkig was en de mail en de website heel geloofwaardig waren, trapte ik er in eerste instantie in. Maar ik heb echt het idee dat ik, omdat ik er best veel mee bezig ben in mijn werk en dankzij de arwareness training, het toch op tijd doorhad, snel kon handelen en de schade daardoor kon beperken.
SR